آنچه باید درباره خیریه ها بدانید

۴ مطلب در بهمن ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

در حال حاضر رویکرد های مدیریت موسسات نیکوکاری به دو دسته‌ مکانیزه و سنتی تقسیم می شود. به‌عبارتی مؤسسات نیکوکاری ای هستند که همچنان به‌صورت سنتی و محلی اداره می‌شوند و مؤسساتی هستند که فعالیت و حوزه گسترده‌تری دارند و ترجیح می دهند به‌صورت مکانیزه، مؤسسات خود را مدیریت کنند. اما مؤلفه‌هایی که این دو رویکرد مدیریتی را متفاوت می کنند چه چیزهایی است و چه عواملی باعث می‌شود که یک مؤسسه نیاز به مکانیزه‌سازی را درک کنند؟

۱. حوزه نیکوکاری:

ارتباط با تعداد گسترده‌تری از جامعه نیکوکاران و جذب آنها از سراسر کشور بزرگ‌ترین عاملی است که یک مؤسسه را به سمت درآمد بیشتر سوق می دهد. بنابراین راهکارهای جذب و حفظ نیکوکاران از مؤلفه‌های حرکت به سمت مکانیزه‌سازی خیریه بشمار می رود، در موسساتی که رویه فعالیت آنها با رویکرد مکانیزه پیش میرود ارتباط میان نیکوکار و موسسه حتی برای نیکوکارانی که بصورت موردی اقدام به پرداخت کمک میکنند، قطع نمیشود و برای آنها پنل کاربری ایجاد میشود تا هر زمانی که قصد پرداخت کمک هایشان را داشتند، به سهولت اقدام به پرداخت مبالغ کمک خود کنند.

تحقیقات اخیر در اکوسیستم خیریه های دنیا نشان داده، نیکوکاران جذب مؤسساتی می‌شوند که بتوانند ارتباطی تعاملی و دوسویه با آن‌ها برقرار کنند. در مؤسسات خیریه با رویکرد مکانیزه ارتباط با نیکوکاران از طریق پیامک‌های تشکر، تبریک مناسبت‌ها و تولدها، نظرسنجی، صدور قبض‌ها و تماس‌های تلفنی دوره ای حفظ می‌شود. همچنین شفافیت حاصل از مکانیزه‌سازی خیریه باعث ایجاد اعتماد در نیکوکاران می‌شود که عاملی دیگر در وفاداری و پرداخت بیشتر وجوهات کمک به موسسه است. سیستم نظرسنجی از نیکوکاران که به‌صورت مکانیزه و بسیار آسان صورت می‌گیرد، حس تعامل و تاثیر داشتن را در نیکوکاران تقویت می‌کند چراکه هر نیکوکار می‌داند با ارائه نقطه نظرات خود می‌تواند در روال فعالیت ها و پیشرفت مؤسسه نقش مهمی ایفا کند.

سهولت در پرداخت و کمک‌های نقدی و غیرنقدی نیز یکی دیگر از تفاوت‌های مؤسسات سنتی و مؤسسات مکانیزه است. پرداخت مبالغ کمک در مؤسسات سنتی تنها از طریق پرداخت حضوری و یا شماره حساب افراد صورت میپذیرد، که این خود عاملی بازدارنده در افزایش درآمد موسسه است. اما در مؤسسات مکانیزه، اپلیکیشن ها و درگاه‌های پرداخت آنلاین این امر را بسیار ساده نموده اند و درآمد موسسه را به شکل قابل توجهی افزایش داده اند.

برای مثال یک نیکوکار برای کمک می‌تواند از درگاه‌های پرداخت بر روی وب‌سایت یا درگاه پرداخت اختصاصی نرم افزار خیریه و یا اپلیکیشن اختصاصی استفاده کند که در این صورت وجه مستقیماً و بدون واسطه به حساب مؤسسه واریز می‌شود.

اپلیکیشن موبایلی اختصاصی برای مؤسسات نیکوکاری علاوه بر امکان پرداخت، امکاناتی اعم از پروفایل کاربری، یادآوری زمان پرداخت، جمع‌آوری کمک‌ها، واکشی گزارشات دقیق و اخبار روز خیریه را نیز به نیکوکاران ارائه می‌دهد. (برای مشاهده نمونه ای از اپلیکیشن موبایلی خیریه ها روی این لینک کلیک کنید)

یکی دیگر از نرم افزار‌های خیریه بسیار مؤثر در درآمدزایی مؤسسات مکانیزه اپلیکیشن مامور و نرم افزار صندوق صدقات است.

توزیع و جمع‌آوری صندوق‌های صدقات در مؤسسات سنتی یکی از بخش‌های هزینه‌بر است که نیاز به نیروی انسانی زیاد و مدیریت و پایش بسیار دقیق دارد اما در مؤسسات مکانیزه این بخش بر‌عهده سیستم های مدیریت صندوق های صدقات است و سرعت، سهولت، شفافیت و درعین‌حال درآمد بسیار بالایی را عاید مؤسسات نیکوکاری می کند و نیاز به هزینه و نیروی انسانی زیاد هم از بین می‌رود.(اطلاعات بیشتر درباره اپلیکیشن را اینجا بخوانید).

2. حوزه مددکاری:

یکی از پرتنش‌ترین و حساس‌ترین بخش‌های مؤسسات نیکوکاری بخش مددکاری است. چرا که تعامل با مددجویان، تخصیص مستمری بر اساس وضعیت به‌روز شده آن‌ها و کنترل پرونده‌ها و اطلاعات حاصل از آن‌ها نیازمند سرعت و محاسبات دقیقی است که میتوان گفت از عهده یک موسسه با رویکرد سنتی خارج است. در مؤسسات مکانیزه پایش وضعیت خانوار و تعیین میزان مستمری بر اساس فیلترهای ازقبل‌تعیین‌شده مثل سن فرزندان، جنسیت فرزندان، وضعیت تحصیلی آنها صورت میگیرد و همچنین پرداخت‌های ماهانه در موعدهای مقرر به‌صورت سیستماتیک انجام می‌شود و با بهره‌مندی از هوش مصنوعی ارزیابی وضعیت خانوار به دقیق‌ترین شکل انجام می شود.

3. مدیریت داخلی:

از گذشته تاکنون مدیریت مؤسسات نیکوکاری به دلیل ماهیت داوطلبانه بودن، کاری پرحاشیه و واقعاً چالش‌برانگیز بوده است. چراکه هر فردی در مؤسسه نظریه و ایده ای برای هزینه‌ها، درآمدها،کنترل امور و ... دارد و بسیار شاهد اختلاف نظرات مدیریتی در تصمیم گیری های سطح کلان موسسه بوده ایم. مشکلاتی از این دست، همواره با افزایش گستره فعالیت های یک موسسه بیشتر میشود و با تغییر مدیران و حتی گاهی کارمندان ساختار موسسه نیز دستخوش تغییرات می شود. بنابراین، این چالش‌ها خود مؤلفه‌ای دیگر برای میل به مکانیزه‌سازی خیریه است. چراکه در مکانیزه‌سازی خیریه، قوانین بر اساس اصول و خط‌مشی های موسسه شکل میگیرد و امور به صورت کاملا برنامه ریزی شده و دقیق انجام می گیرد و به عبارتی اعمال نظر شخصی در انجام امور،تخصیص وظایف و حتی ارائه گزارشات و میزان کمک به مددجویان از بین می رود. همچنین علی‌رغم یکپارچگی و هماهنگی میان بخش های مختلف، هر بخش به‌صورت کاملاً مستقل فعالیت می‌کند و نظارت بر عملکرد تمامی بخش ها توسط مدیریت امکان پذیر است.

علاوه بر بخش های مختلف، یکپارچگی و هماهنگی میان شعب مختلف مؤسسه نیز در مکانیزه‌سازی خیریه به‌راحتی ممکن است،(برای مطالعه بیشتر در این مورد به اینجا بروید) گزارش گیری و به بیان دقیق‌تر گزارش‌گیری صادقانه و سریع از کارمندان یکی از چالش‌های مدیریتی محسوب می‌شود، اما در مؤسسات مکانیزه این گزارش‌ها تنها در عرض چند دقیقه و با فرمت های متفاوت و درعین حال بسیار دقیق صورت می گیرد.

تخصیص وظایف و نظم حاکم در موسسات نیکوکاری نظارت بر امور را برای مدیران راحت تر می کند هرچند که در مؤسسات مکانیزه مدیر تنها از طریق یک سیستم می‌تواند عملکرد تمامی بخش‌ها را رصد کند و نقاط ضعف و قوت مؤسسه را بررسی کند، درحالی‌که در مؤسسات سنتی این امر تنها با نظارت‌های حضوری و جلسات مکرر و زمان‌بر ممکن می شود. به طور خلاصه فعالیت با رویکرد مکانیزه نیاز به نیروی انسانی و هدر رفت زمان و انرژی را به حداقل می‌رساند.

4. درآمدزایی:

عامل دوام مؤسسات نیکوکاری درآمد آن‌هاست. به عبارتی مؤسساتی می‌توانند پایدار بمانند که بتوانند نیکوکاران وفادارتر و بیشتر را به خود جذب نمایند. اما آیا دستیابی به این مؤلفه ساده است؟

درآمدزایی مؤسسات نیکوکاری آن‌هم در شرایط بحرانی این روزها نیازمند عوامل زیادی همچون شفاف‌سازی، گسترش دامنه معرفی و ارتباط، جذب نیکوکاران، به‌روز بودن و ساده‌سازی راه‌های ارتباطی برای نیکوکاران میباشد.

شاخص بودن به این معنا که در حوزه فعالیتی شما افراد شما را بشناسند و برای کمک، شما را به دیگران ترجیح بدهند. دستیابی به تک‌تک این عوامل نیازمند پیمودن مسیری است که قطعاً به شیوه‌های سنتی امکان‌پذیر نیست. چراکه تمامی این عوامل مواردی هستند که مشخصاً نیاز به بهره‌وری از تکنولوژی‌ها و امکانات به‌روز دارند. برای مثال شما تنها با داشتن یک وب‌سایت اطلاع‌رسانی خیریه نمی‌توانید شفاف‌سازی کنید و اعتماد نیکوکاران را به خود جلب کنید و یا از طریق بارگذاری یکسری عکس و اخبار نمی‌توانید یک مؤسسه شاخص و بنام در سطح کشور باشید.به طور خلاصه همان‌طورکه در مؤلفه‌های قبل ذکر شد، بهره‌مندی از هوش مصنوعی و تکنولوژی‌های به‌روز امکاناتی را در اختیار مؤسسات و نیکوکاران قرار می‌دهند که امکان دستیابی به این موارد را میسر می‌کند و به تدریج هر یک از این موارد تبدیل به استانداردهایی می‌شوند که می‌توانند بقای یک مؤسسه سنتی را به خطر بیندازند.

 

  • سعید حمیدی راد
  • ۰
  • ۰

در این مقاله قصد داریم بصورت خلاصه و کاملا کاربردی اهمیت وجود نرم افزار را برای موسسات خیریه تبیین نماییم.

 

پیشگفتار

آنچه همواره برای موسسات خیریه در درجه اول اهمیت قرار دارد این است که بتوانند درآمد موسسه خود را افزایش دهند تا بتوانند خدمات گسترده تر و وسیع تری در سطح کشور داشته باشند و در کارزار کنونی خیریه ها بتوانند خوش بدرخشند.
کلید رسیدن به این سطح از پیشرفت در یک کلمه خلاصه میشود و آن "مکانیزه سازی" است. مکانیزه سازی دقیقا همان چیزی است که موسسات خیریه برای رسیدن به اهداف والای خود به آن نیاز دارند و بدون آن نمیتوانند فعالیت های وسیع و بزرگی داشته باشند. بنابراین سهل انگاری و عدم توجه به موضوع مکانیزه سازی میتواند سطح کیفی عملکرد موسسات خیریه را به شدت کاهش دهد.

 

مکانیزه سازی چیست؟

مکانیزه سازی مجموعه ای از راهکار های عملی از پیش تعیین شده است که سبب دخالت هرچه کمتر انسان در فعالیت های جاری موسسات خیریه و در پی آن کاهش خطای انسانی و افزایش بهره وری میگردد.اما مکانیزه سازی نیز دارای اصولی است که عدم رعایت آنها سبب ایجاد خلل بزرگ بر پیکره اجرایی موسسات خیریه میگردد. در ادامه به بررسی اصول مکانیزه سازی ویژه موسسات خیریه میپردازیم تا بتوان به کمک این اصول موسسات را در ریل پیشرفت قرار دهیم.

 

اصول اولیه مکانیزه سازی

 

  • پایش اطلاعات: باید همواره بتوان اطلاعات ورودی را بررسی کرد تا ورود آنها دقیق و درست انجام گرفته باشد. معلول این پایش اطلاعات، گزارش های دقیق و درست از اطلاعات است.
     
  • گزارشات عملیاتی: گزارش گیری از وقایعی که درون یک موسسه انجام میگیرد کار چندان دشواری نیست ولی  گزارشات عملیاتی بحثی کاملا جداگانه است زیرا گزارشات عملیاتی میتوانند در خط مشی و مسیر حرکت تاثیر گذار باشند. گزارش گیری های عملیاتی از دل فعالیت های موسسه استخراج میگردد که این امر سبب بهبود ترسیم نقشه راه موسسه میگردد.
     
  • نظارت بر عملکرد: همواره باید بتوان عملکرد موسسه را سنجید و این به معنی جستجو در میان انبوهی از گزارشات مالی و دقیق نیست، بلکه به معنای وجود یک المان ساده برای ارزیابی وضعیت عملکردی موسسه است.
     
  • تجمیع اطلاعات: اگر بخواهیم مهمترین اصل مکانیزه سازی را نام ببریم بدون شک "تجمیع اطلاعات" تنها کلمه ایست که باید به آن فکر کنیم. دلیل این موضوع این است که پراکندگی اطلاعات میتواند ضربه مهلکی بر بدنه موسسات وارد نماید. زیرا پراکندگی اطلاعات سبب پردازش زمانبر، دشواری گزارش گیری و عدم امکان پایش اطلاعات میگردد.که این موضوع تمام اصول قبلی مکانیزه سازی را نفی مینماید.

 

چگونه میتوان تمام این اصول را بصورت تجمعی رعایت کنیم؟

راه حل در یک کلمه استفاده از "پورتال آرشیت" است. پورتال آرشیت سبب میشود موسسات با توجه به نیازمندی ها و الویت بندی های عملکردی خود گزارشات دقیق و درستی دریافت کنند. البته نمیتوان گفت تمام نرم افزار ها میتوانند همه اصول مکانیزه سازی را رعایت کنند اما میتوان به جرئت گفت پورتال نیکوکاری و مددکاری آرشیت تمام اصول مکانیزه سازی را به پشتوانه تجربه عملی و علم میدانی رعایت مینماید.

 

پورتال آرشیت چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

پورتال آرشیت در یک کلام باید هر آنچه در موسسه خود به آنها احتیاج دارید در اختیار شما قرار میدهد.

جهت مشاهده ویژگی های کامل پورتال آرشیت کلیک کنید.

 

اما موسسات خیریه چه میخواهند؟

پاسخ این سوال در را میتوان در امکاناتی که پورتال آرشیت در اختیار مخاطبان خود قرارداده است، یافت، چراکه هر یک از این امکانات به درخواست موسسات و با تجارب کاربردی ایجاد شده است. به عبارتی دانش و تجربه کافی لازمه برآورده نمودن نیازهای موسسات نیکوکاری از طریق مکانیزه سازی است.

 

نتیجه گیری

در یک نتیجه گیری کلی میتوان گفت لازمه پیشرفت یک موسسه، مکانیزه سازی است و راه درست مکانیزه سازی نرم افزار های خیریه است و با توجه به سابقه فعالیت و امکانات بیشمار پورتال آرشیت، این نرم افزار بهترین یاور موسسات در مسیر پر فراز و نشیب مکانیزه سازی خواهد بود.

 

 

جهت مشاهده امکانات"پورتال نیکوکاری و مددکاری آرشیت" کلیک کنید.

  • سعید حمیدی راد
  • ۰
  • ۰

این متن دومین مطلب آزمایشی من است که به زودی آن را حذف خواهم کرد.

زکات علم، نشر آن است. هر وبلاگ می تواند پایگاهی برای نشر علم و دانش باشد. بهره برداری علمی از وبلاگ ها نقش بسزایی در تولید محتوای مفید فارسی در اینترنت خواهد داشت. انتشار جزوات و متون درسی، یافته های تحقیقی و مقالات علمی از جمله کاربردهای علمی قابل تصور برای ,بلاگ ها است.

همچنین وبلاگ نویسی یکی از موثرترین شیوه های نوین اطلاع رسانی است و در جهان کم نیستند وبلاگ هایی که با رسانه های رسمی خبری رقابت می کنند. در بعد کسب و کار نیز، روز به روز بر تعداد شرکت هایی که اطلاع رسانی محصولات، خدمات و رویدادهای خود را از طریق بلاگ انجام می دهند افزوده می شود.

  • سعید حمیدی راد
  • ۰
  • ۰

این متن اولین مطلب آزمایشی من است که به زودی آن را حذف خواهم کرد.

مرد خردمند هنر پیشه را، عمر دو بایست در این روزگار، تا به یکی تجربه اندوختن، با دگری تجربه بردن به کار!

اگر همه ما تجربیات مفید خود را در اختیار دیگران قرار دهیم همه خواهند توانست با انتخاب ها و تصمیم های درست تر، استفاده بهتری از وقت و عمر خود داشته باشند.

همچنین گاهی هدف از نوشتن ترویج نظرات و دیدگاه های شخصی نویسنده یا ابراز احساسات و عواطف اوست. برخی هم انتشار نظرات خود را فرصتی برای نقد و ارزیابی آن می دانند. البته بدیهی است کسانی که دیدگاه های خود را در قالب هنر بیان می کنند، تاثیر بیشتری بر محیط پیرامون خود می گذارند.

  • سعید حمیدی راد